Realizacja projektu „Zajęcia dodatkowe dla uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Dąbrowie Tarnowskiej”

Już po raz drugi młodzież naszej szkoły ma możliwość brania udziału w programie Małopolska Chmura Edukacyjna. Uczniowie do projektu zostali zrekrutowani we wrześniu 2020 r. Całą procedurę  udało się przeprowadzić w czasie nauczania hybrydowego. Ponad 100 uczniów rozwija swoje umiejętności, poszerza wiedzę oraz nabywa nowych kompetencji w zakresie biologii, geografii, chemii i informatyki. Zajęcia z tych przedmiotów uczniowie realizują od października 2020 r., ze względu na utrzymujący się stan epidemiologiczny odbywają się one w trybie nauczania na odległość.

Nadrzędnym celem projektu Małopolska Chmura Edukacyjna jest zapewnianie uczniom możliwości poszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotów zawodowych oraz kształtowanie kompetencji kluczowych, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Ważnym celem jest także wzmocnienie współpracy pomiędzy szkołami i uczelniami wyższymi  poprzez realizację zajęć edukacyjnych on-line. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w formie wideokonferencji i realizowane przez uczelnie będące partnerami projektu (są one odpowiedzialne za koordynację poszczególnych obszarów tematycznych).

W tym roku szkolnym zajęcia z biologii realizowane są pod patronatem Uniwersytetu  Rolniczego w Krakowie. Zajęcia z geografii objęte są nadzorem Uniwersytetu Jagiellońskiego, z informatyki- Akademii Górniczo-Hutniczej, a chemii – Politechniki Karkowskiej.

Uczniowie mają możliwość wcielić się w role młodych naukowców. Biorą udział w zajęciach prowadzonych przez wykładowców akademickich. Samodzielnie i pod czujnym okien nauczycieli-opiekunów wykonują doświadczenia, przeprowadzają i analizują badania naukowe.

Oto kilka przykładowych tematów realizowanych przez naszą młodzież w pierwszym semestrze zajęć:

Biologia:

  • Różnorodność stawonogów.
  • Budowa owadów.
  • Zarys fizjologii układu krążenia.
  • Zarys anatomii serca.
  • Budowa i funkcjonowanie nerki.
  • Organizm człowieka w warunkach ekstremalnych.

Informatyka:

  • Programowanie w języku
  • Tworzenie gier w języku
  • Tworzenie aplikacji internetowych HTTP, DNS, WIRESHARK.
  • Tworzenie aplikacji internetowych.

Geografia:

  • Odkrycia metali, które zmieniły bieg historii.
  • Nowe technologie, a rozwój cywilizacyjny.
  • Zasoby naturalne ziemi – wykorzystanie.
  • Paliwa kopalne – sprzymierzeniec czy wróg cywilizacji.
  • „Zielona” geologia​.

Chemia:

  • Dodatki do żywności.
  • Mechanizmy głodu i sytości.
  • Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia środowiska.
  • Biomonitoring środowiska.
  • Sposoby pobierania prób wody, przygotowanie roztworów mianowanych oraz substancji pomocniczych.

Uczniowie chętnie uczestniczą w spotkaniach  akademickich, jest to dla nich możliwość doświadczenia, jak nauka i wiedza stosowane są w praktyce.