Już po raz drugi młodzież naszej szkoły ma możliwość brania udziału w programie Małopolska Chmura Edukacyjna. Uczniowie do projektu zostali zrekrutowani we wrześniu 2020 r. Całą procedurę udało się przeprowadzić w czasie nauczania hybrydowego. Ponad 100 uczniów rozwija swoje umiejętności, poszerza wiedzę oraz nabywa nowych kompetencji w zakresie biologii, geografii, chemii i informatyki. Zajęcia z tych przedmiotów uczniowie realizują od października 2020 r., ze względu na utrzymujący się stan epidemiologiczny odbywają się one w trybie nauczania na odległość.
Nadrzędnym celem projektu Małopolska Chmura Edukacyjna jest zapewnianie uczniom możliwości poszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotów zawodowych oraz kształtowanie kompetencji kluczowych, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Ważnym celem jest także wzmocnienie współpracy pomiędzy szkołami i uczelniami wyższymi poprzez realizację zajęć edukacyjnych on-line. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w formie wideokonferencji i realizowane przez uczelnie będące partnerami projektu (są one odpowiedzialne za koordynację poszczególnych obszarów tematycznych).
W tym roku szkolnym zajęcia z biologii realizowane są pod patronatem Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Zajęcia z geografii objęte są nadzorem Uniwersytetu Jagiellońskiego, z informatyki- Akademii Górniczo-Hutniczej, a chemii – Politechniki Karkowskiej.
Uczniowie mają możliwość wcielić się w role młodych naukowców. Biorą udział w zajęciach prowadzonych przez wykładowców akademickich. Samodzielnie i pod czujnym okien nauczycieli-opiekunów wykonują doświadczenia, przeprowadzają i analizują badania naukowe.
Oto kilka przykładowych tematów realizowanych przez naszą młodzież w pierwszym semestrze zajęć:
Biologia:
- Różnorodność stawonogów.
- Budowa owadów.
- Zarys fizjologii układu krążenia.
- Zarys anatomii serca.
- Budowa i funkcjonowanie nerki.
- Organizm człowieka w warunkach ekstremalnych.
Informatyka:
- Programowanie w języku
- Tworzenie gier w języku
- Tworzenie aplikacji internetowych HTTP, DNS, WIRESHARK.
- Tworzenie aplikacji internetowych.
Geografia:
- Odkrycia metali, które zmieniły bieg historii.
- Nowe technologie, a rozwój cywilizacyjny.
- Zasoby naturalne ziemi – wykorzystanie.
- Paliwa kopalne – sprzymierzeniec czy wróg cywilizacji.
- „Zielona” geologia.
Chemia:
- Dodatki do żywności.
- Mechanizmy głodu i sytości.
- Biologiczne metody oceny zanieczyszczenia środowiska.
- Biomonitoring środowiska.
- Sposoby pobierania prób wody, przygotowanie roztworów mianowanych oraz substancji pomocniczych.
Uczniowie chętnie uczestniczą w spotkaniach akademickich, jest to dla nich możliwość doświadczenia, jak nauka i wiedza stosowane są w praktyce.