Search
Close this search box.

Wycieczka w Bieszczady

28 i 29 października 2021 r. młodzież z klasy IIIe, III d i III a była na wycieczce w Bieszczadach. Kierownikiem wycieczki była p. Barbara Golemo, uczniami opiekowała się również p. Jolanta Borsa i przewodnik górski p. Piotr Kowalski.

Kolorową jesień bieszczadzką oglądaliśmy w całej krasie, zwłaszcza że pogoda była przecudowna. Zdobyliśmy Połoninę Caryńską (1297 m n.p.m.), jedno z najciekawszych miejsc w Bieszczadach Wysokich. Szliśmy czerwonym szlakiem z Brzegów Górnych do Ustrzyk Dolnych i  mieliśmy okazję oglądać zapierające dech panoramy.

Byliśmy również na zaporze solińskiej i wysłuchaliśmy ciekawej, ale i tragicznej  historii tego miejsca. Nocowaliśmy w Polańczyku w ośrodku, w którym panował niepowtarzalny klimat. Uczniom, mimo zmęczenia, dopisywał humor.

W kolejnym dniu odbyliśmy podróż Bieszczadzką Ciuchcią z Majdanu do Balnicy i z powrotem. Mieliśmy dużo szczęścia, ponieważ był to ostatni dzień kursowania  kolejki wąskotorowej w tym roku. Jechaliśmy przez puszczę bukową w paśmie granicznym wąską górską doliną do granicy ze Słowacją w Balnicy. Duże wrażenie wywarło na nas pustkowie dawnej Solinki, a następnie zjazd wzdłuż koryta górnej Solinki przez Żubracze do Majdanu.

Ostatnim punktem naszego programu było Sanok. Tam najpierw zwiedzaliśmy skansen, a później udaliśmy się na rynek, by przywitać się z Dobrym Wojakiem  Szwejkiem,  żołnierzem w służbie Jego Cesarskiej Mości. W skansenie poznaliśmy kulturę materialną i duchową Łemków, Bojków, Pogórzan, Dolinian. Weszliśmy w całkiem odmienny świat, gdzie zatrzymała się historia, a wszystko wygląda, tak jak przed wiekami. Zwiedzaliśmy kurne chaty, cerkwie, rynek dawnego miasteczka oraz dom i warsztat zegarmistrza. Uczniowie z zapartym tchem słuchali opowieści przewodnika p. Artura Górskiego i stwierdzili, że muszą tam jeszcze wrócić.

W powrotnej drodze rozbrzmiewał śpiew, można było usłyszeć wiele przebojów z obecnych i tamtych lat w wykonaniu energicznych uczniów.

Wycieczka była pełna wrażeń a uczniowie będą mieli co wspominać.