Search
Close this search box.

„PoznajeMY polskie ślady w Europie”

Wycieczka do dwóch stolic: Pragi i Wiednia. W ubiegłym tygodniu młodzież I LO w Dąbowie Tarnowskiej brała udział w wycieczce zagranicznej do dwóch pięknych europejskich stolic: Pragi i Wiednia.

Na trasie wycieczki znalazły się również dwa miasta na Morawach: Těrlicko i Ołomuniec. Těrlicko jest miejscem katastrofy samolotu Żwirki i Wigury. Na tzw. Żwirkowisku 11.09.1932 r. zginęli tragicznie polscy piloci – Stanisław Wigura i Franciszek Żwirko w Cierlicku Górnym koło Cieszyna na Śląsku Cieszyńskiem (na Zaolziu), na terenie ówczesnej Czechosłowacji. Jest to miejsce kultu polskości na Zaolziu.
W dalszą podróż udaliśmy się do Ołomuńca na spacer po Starym Mieście (historycznej stolicy Moraw, będącej rezerwatem architektonicznym wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO), gdzie zobaczyliśmy Kolumnę św. Trójcy, Katedrę św. Wacława, Ratusz z zegarem astronomicznym, barokowe kościoły, Kaplicę Jana Sarkandra oraz Tablicę Króla Jana III Sobieskiego na Górnym Rynku.
Po dotarciu do stolicy Austrii – Wiednia – zwiedzaliśmy Stare Miasto, a tam m. in. Belweder, Uniwersytet Wiedeński, Zegar Figuralny, Katedrę św. Szczepana, Pomnik Franciszka Kulczyckiego, Ulicę Kartnerstrasse, Parlament, Ringstrasse (Hofburg – Operę, Teatr Dworski, Ratusz). Dotarliśmy także na Wzgórze Kahlenberg z urokliwym punktem widokowym na cały Wiedeń, „polskim” Kościołem św. Józefa, w którym odprawiono Mszę św. z intencji króla Jana III Sobieskiego przed zwycięską bitwą z Turkami w 1683 r.
Pozostałe dni wycieczki wypełnił nam pobyt w stolicy Czech – Pradze, gdzie odwiedziliśmy dzielnicę Strachov, Pałace Hradczańskie, rokokowy Pałac Goltz-Kinskich, Plac Zamkowy, Zamek, Katedrę św. Wita z nagrobkiem Anny Jagiellonki, Pałac Królewski, Basztę Prochową, Kościół św. Jerzego, Małą Stranę z Kościołem św. Mikołaja, Ulicę Nerudovą i Złotą Uliczkę, Ratusz na Rynku Starego Miasta, Zegar Orloj, Kościół Św. Mikołaja, Trakt Królewski, Tablicę Fryderyka Chopina i Józefa Czapskiego, dzielnicę Józefów z zabytkowymi synagogami, Nowe Miasto z Placem Wacława, Teatrem Narodowym, Mostem Karola, Kampą – Praską Wenecją. Wyjechaliśmy także kolejką szynową na Wzgórze Petrin, z którego podziwialiśmy panoramę Pragi z Praskiej Wieży Eiffel’a, a wieczorem raczyliśmy się urokami nocnego miasta.
Pogoda nas rozpieszczała. Każdy dzień wypełniony był maksymalną dawką słońca i pozytywnej energii. Wycieczka była doskonałą okazją do zdobywania wiedzy w terenie, integracji, poznawania nowych miejsc, osób i kultur. Było wspaniale!