Statut
ZMIANY W STATUCIE
W statucie Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Dąbrowie Tarnowskiej wprowadza się następujące zmiany, zgodnie z uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 26 sierpnia 2022 roku:- § 3 ust 2 pkt. 1 uchyla się w całości;
- § 47 ust 3 otrzymuje brzmienie:
- § 47 ust 4 otrzymuje brzmienie:
- § 47 ust 5 otrzymuje brzmienie:
- § 47 ust 6 otrzymuje brzmienie:
- 47 ust 7 otrzymuje brzmienie:
- § 47 ust 8 otrzymuje brzmienie:
- § 51 ust 6 otrzymuje brzmienie:
- § 53 ust 2 pkt. 3 otrzymuje brzmienie:
- w § 63 ust 1 po pkt 6 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
- w § 64 po ust 12 dodaje się ust.13 w brzmieniu:
- w § 64 po ust 12 dodaje się ust.14 w brzmieniu:
- § 10 ust 14 otrzymuje brzmienie:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub
- w szkole i placówce należy trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- w § 10 po ust 14 dodaje się ust.14a w brzmieniu:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu Dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu Szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079);
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem;
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych;
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
- współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w rozporządzeniu, czyli:
- rodzicami uczniów;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi szkołami i placówkami;
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
- przedstawianie Radzie Pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki w zakresie zadań określonych w pkt 1–5.”
- w § 10 po ust 14a dodaje się ust.14b w brzmieniu:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- obejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- w § 24 po ust 7 dodaje się ust 8 w brzmieniu:
- § 34 ust 5 otrzymuje brzmienie:
- § 35 ust 1 otrzymuje brzmienie:
- § 35 ust 4 otrzymuje brzmienie:
- udzielanie porad i konsultacji;
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;
- organizacja lub współorganizacja z Dyrektorem szkoleń dla nauczycieli i rodziców, mających na celu pedagogizację w ramach spójnej linii wychowawczej;
- prowadzenie zajęć specjalistycznych;
- prowadzenie konkursów profilaktycznych, współorganizacja warsztatów profilaktycznych prowadzonych przez przedstawicieli instytucji wspierających Szkołę.
- § 35 dodaje się ustęp 5:
- prowadzenie działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
- rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- określenie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologię informacyjno – komunikacyjną, odpowiednią ze względu na indywidulane potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych;
- doborze metod, form, kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
- współpraca z innymi podmiotami.
- § 35 dodaje się ustęp 6:
- § 35 dodaje się ustęp 7:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu Szkoły;
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- § 35 dodaje się ustęp 8:
- § 39 ustęp 1 otrzymuje brzmienie:
- głównego księgowego;
- sekretarza szkoły;
- specjalistę;
- sprzątaczki;
- woźnego;
- pracownika/robotnika gospodarczego.
- § 39 ustęp 8 otrzymuje brzmienie:
- zapobieganie uszkodzeniu lub zniszczeniu mienia placówki;
- zamiatanie, odśnieżanie, posypywanie piaskiem (zależnie od potrzeb) całego terenu;
- wykonywanie drobnych, bieżących napraw;
- utrzymanie w czystości w budynku i wokół budynku Szkoły;
- utrzymywanie w czystości zieleńców wokół budynku (odchwaszczanie, przycinanie);
- przestrzeganie przepisów BHP, ppoż. oraz dyscypliny pracy;
- umiejętne posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym zgodnie z instrukcją użytkowania;
- wykonywanie badań profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- utrzymanie wzorowej czystości i porządku na stanowisku pracy;
- wykonywanie innych poleceń dyrektora związanych z organizacją pracy.
- § 39 ustęp 9 otrzymuje brzmienie:
- § 39 dodaje się ustęp 10:
- przestrzeganie zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw organizacyjno-porządkowych;
- rzetelne wykonywanie zadań, które mają wpływ na bezpieczeństwo uczniów.
- § 49 dodaje się ustęp 3a:
- § 69
- Zajęcia w szkole mogą zostać zwieszone na czas określony zgodnie z art. 15a ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.
- W przypadku zawieszenia zajęć, o których mowa w ust. 1, na okres powyżej dwóch dni organizowane są dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zwanym dalej „nauczaniem zdalnym”. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, z zastrzeżeniem ust. 3.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor może odstąpić od nauczania zdalnego, na podstawie art. 125a ust. 5 ustawy Prawo oświatowe.
- § 70
- Realizacja treści programowych, przy nauczaniu zdalnym, w tym przekazywanie treści edukacyjnych, zadań, testów i ćwiczeń fizycznych oraz zajęć w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej wraz z kalendarzem działań odbywa się w formie nauczania zdalnego poprzez platformę Microsoft Teams. Ponadto nauczyciel może komunikować się z uczniami w inny wybrany przez siebie sposób w uzgodnieniu z grupą uczniów.
- Nauczyciele zobowiązani są dostosować ilość przesyłanych materiałów do możliwości uczniów i ustalonego tygodniowego limitu wymaganych treści, uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie uczniów;
- możliwości psychofizyczne uczniów;
- ograniczenia wynikające ze specyfiki.
- W przypadku braku możliwości realizacji programu w dotychczasowej formie, nauczyciele w ramach pracy zespołów przedmiotowych są zobowiązani dostosować program nauczania do obecnej sytuacji i możliwości uczniów w formie pisemnej i przekazanie tych zmian Dyrektorowi Szkoły.
- Zlecając prace samodzielne, nauczyciel będzie brał pod uwagę możliwości psychofizyczne uczniów. Czas na realizację pracy będzie proporcjonalny do wysiłku, jaki uczeń musi włożyć w jej wykonanie.
- Nauczyciel pracujący zdalnie musi pamiętać o zachowaniu zasad higieny pracy ucznia. Realizacja podstawy programowej nie może opierać się tylko na zadaniach on-line. Uczniowie powinni korzystać również z podręczników oraz zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń.
- W trakcie nauczania zdalnego wychowawcy klas monitorują aktywność uczniów.
- § 71
- Każdy rodzic może konsultować się z nauczycielem prowadzącym zajęcia za pomocą dziennika elektronicznego i mailowo. Nauczyciel odpowiada wtedy w ciągu 48 godzin. W razie kontaktu telefonicznego rodzic może kontaktować się w godzinach 8.00 – 15.00.
- W przypadku zgłoszenia Dyrektorowi szkoły lub wychowawcy klasy przez rodzica problemu z dostępem do Internetu, a co za tym idzie problemem z uczestnictwem w zajęciach, rodzic kontaktuje się telefonicznie z wychowawcą klasy.
- § 72
- § 73
- § 74
- zajęcia odbywają się zgodnie z planem lekcji;
- każda lekcja rozpoczyna się zgodnie z planem lekcji;
- uczniowie, odbywający naukę na odległość, mają prawo do korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formie zdalnej lub stacjonarnej;
- przekaz na żywo podczas lekcji on-line trwa co najmniej 30 minut, na pozostałej części lekcji nauczyciel jest do dyspozycji uczniów;
- frekwencję na lekcjach w czasie zdalnego nauczania zapisujemy w e-dzienniku jako „nz” – nauczanie zdalne obecny lub „-” nauczanie zdalne nieobecny;
- biblioteka szkolna jest czynna zgodnie z planem;
- uczniowie, którzy nie mają możliwości technicznych, by uczestniczyć w nauczaniu zdalnym, zgłaszają problemy wychowawcy, dla tych osób ustala się inną formę realizacji zajęć edukacyjnych;
- Dyrektor może wyrazić zgodę na pracę zdalną nauczyciela z domu pod warunkiem, że pracownik dysponuje odpowiednim sprzętem, łączem i zapleczem oraz złoży stosowne oświadczenie i wniosek do Dyrektora;
- w czasie nauczania zdalnego ocenianie postępów w nauce odbywa się zgodnie z PZO.
Przydatne Informacje
Adres szkoły
Piłsudskiego 44, 33-200 Dąbrowa Tarnowska
Dane kontaktowe
0-14 642-23-94
1lo.dabrowa@gmail.com