
„LET’S BECOME CITIZENS OF EUROPE” – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY FERS
ZREALIZOWANY PRZEZ UCZNIÓW I NAUCZYCIELI I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. T. KOŚCIUSZKI W DĄBROWIE TARNOWSKIEJ
Wyniki badań ankietowych podsumowujących realizację projektu.
„Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało.” / Janusz Korczak
Powyższe słowa chyba najtrafniej oddają sens odkrywania świata poprzez udział w projektach edukacyjnych. Uczniowie są w pełni zaangażowani zarówno intelektualnie, jak i interpersonalnie w zaplanowane działania. Nie tylko uczą się o kulturze, lecz jej doświadczają, współtworzą, nie tylko docierają do różnych zakątków świata za pomocą prezentacji multimedialnych, ale odwiedzają te niezwykłe miejsca osobiście, nie tyle rozwiązują testy gramatyczne, co stosują język angielski na co dzień…
Udział w programach edukacyjnych, które przekraczają granice nie tylko geograficzne, ale również te związane z edukacją i kulturą, bezsprzecznie przynosi uczestnikom korzyści wspierające ich rozwój na wielu płaszczyznach – zarówno osobistej, edukacyjnej, jak i zawodowej. Oto najważniejsze z nich:
• Korzyści edukacyjne i zawodowe:
- Podniesienie kompetencji językowych – codzienne używanie języka obcego (najczęściej angielskiego) znacząco poprawia umiejętności komunikacyjne.
- Zwiększenie atrakcyjności na rynku pracy – pracodawcy cenią osoby z doświadczeniem międzynarodowym.
- Nowe metody nauczania i pracy, poznanie innego systemu edukacji – możliwość poznania innego systemu edukacji i podejścia do nauki / zawodu. Uczniowie mogą porównać metody nauczania i organizację szkoły za granicą.
- Zbudowanie międzynarodowej sieci kontaktów – zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli, co może być cenne zawodowo.
- Rozwijanie umiejętności miękkich – takich jak praca w zespole, rozwiązywanie problemów, kreatywność, adaptacja do nowych sytuacji.
• Korzyści kulturowe i społeczne: - Poznanie nowych kultur, stylów życia i tradycji – uczniowie uczą się otwartości na świat, empatii i zrozumienia.
- Rozwój osobisty i samodzielność – życie za granicą uczy zaradności, planowania i radzenia sobie w nowych sytuacjach.
- Nowe (międzynarodowe) przyjaźnie i znajomości – projekty edukacyjne to również życie towarzyskie, wspólne wyjazdy i wydarzenia międzynarodowe, które sprzyjają integracji i budowaniu relacji.
- Wzrost pewności siebie i samodzielności – radzenie sobie w nowym środowisku uczy odpowiedzialności i niezależności.
• Inne zalety, korzyści przyszłościowe:
- Możliwość podróżowania – często jest to okazja do zwiedzania wielu miejsc w Europie.
- Dofinansowanie z UE – programy zapewniają wsparcie finansowe, co znacznie ułatwia wyjazd.
- Lepsze przygotowanie do rynku pracy – mobilność pokazuje, że uczeń potrafi odnaleźć się w nowym środowisku i jest otwarty na rozwój.
- Motywacja do dalszej nauki i rozwoju – nowe doświadczenia często inspirują uczniów do dalszego kształcenia i poznawania świata.
- Zwiększenie szans na studia zagraniczne – wcześniejsze doświadczenie z mobilnością ułatwia decyzję o nauce poza granicami kraju.
I można tak bez końca… Zachęcamy serdecznie do zapoznania się z mini-relacjami z poszczególnych mobilności, w których brali udział uczniowie naszej szkoły od kwietnia 2024 do maja 2025 roku. Nacechowane są subiektywnymi przeżyciami, co podnosi ich rangę, przestają bowiem być jałowym opisem, a stają się wspomnieniem, które żywe – w pamięci trwać będzie długo po tym, gdy opadną emocje.
*** GRECKA PRZYGODA ***
Krótkoterminowa mobilność uczniów – Grecja
Po wielu tygodniach przygotowań i niecierpliwego oczekiwania nadszedł moment wyjazdu do upragnionej Grecji. W niedzielne popołudnie dotarliśmy do Vardy, gdzie na przystanku autobusowym oczekiwało na nas kilku uczniów i nauczycieli ze szkoły partnerskiej. Wspólny spacer po miasteczku i obiadokolacja pozwoliły szybko przełamać pierwsze lody.
Poniedziałek przyniósł kolejne powitania – z dyrekcją, gronem pedagogicznymi i społecznością uczniowską. Wizytę zaczęliśmy od zwiedzania szkoły i zapoznania się z greckim systemem edukacji, zarówno uczniowie jak i opiekunowie mieli wiele pytań, ale nasi gospodarze byli w równym stopniu zainteresowani szkołą w Polsce. Po wspólnym lunchu, wzięliśmy udział w różnych zabawach integracyjnych oraz grach sportowych. Szczególnie ciekawa była gra „The perfect shot”, w której nagrywaliśmy swoje rzuty do kosza, a następnie analizowaliśmy je w specjalnym programie, próbując matematycznie ustalić optymalną trajektorię piłki do celnego rzutu. Równie ciekawe były zawody sportowe, na początku których zaznajomiono nas z zasadami udziału w zawodach praktykowanymi przez starożytnych Greków, po czym sami spróbowaliśmy swoich sił w niektórych dyscyplinach olimpijskich jak bieganie czy skok w dal.
W wtorek towarzyszyliśmy dwóm klasom w wycieczce do starożytnej Olimpii, gdzie zwiedziliśmy ten pierwszy na świecie stadion sportowy oraz wzięliśmy udział w podniosłej ceremonii wzniecenia ognia olimpijskiego, który 8 maja miał dotrzeć do wybrzeży Francji, a stamtąd po 2-miesięcznej sztafecie po całym kraju do Paryża. Udział w tym wyjątkowym wydarzeniu był dla nas niezwykłym przeżyciem.
Środę spędziliśmy historycznie, zwiedzając muzeum i zamek Chlemoutsi oraz poznając ciekawą historię tego regionu Grecji. Dzień zakończyliśmy wspólną obiadokolacją, kosztując tradycyjne regionalne potrawy i wspaniale spędzając czas w gronie naszych greckich przyjaciół.
Kolejnego dnia mieliśmy zaszczyt poznać byłego olimpijskiego mistrza sportowego, który aż pięciokrotnie był uczestnikiem sztafety niosącej olimpijski płomień. Z zapartym tchem słuchaliśmy opowieści mistrza o tamtych wydarzeniach, emocjach mu towarzyszących, a na koniec mogliśmy z bliska zobaczyć, potrzymać pochodnie. Po pełnym wrażeń spotkaniu wzięliśmy udział w zajęciach z języka angielskiego, a później francuskiego, na których usiłowaliśmy stworzyć pamiętnik starożytnego olimpijczyka oraz wzbogacić swoje słownictwo dotyczące olimpijskich dyscyplin sportowych. Dzień zakończyliśmy z przytupem, ucząc się nawzajem polskich i greckich tańców.
Piąty dzień spędziliśmy razem z naszymi gospodarzami, ale nie w ich placówce, lecz w szkole średniej w pobliskiej miejscowości Lechena. Tamtejsza społeczność przygotowała wspaniałą inscenizację niektórych podań dotyczących igrzysk w starożytnej Helladzie oraz motywu olimpiady w greckiej literaturze. Chwila pożegnania była niezwykle trudna dla obu stron, aż trudno uwierzyć, że w tak krótkim czasie można tak się zżyć i zaprzyjaźnić. Ze łzami w oczach ruszyliśmy w stronę Aten, skąd następnego dnia mieliśmy wracać do Polski. Z racji późnej godziny lotu, wykorzystaliśmy czas na intensywne zwiedzanie Aten z przewodnikiem z Free Walking Tours oraz Akropolu, położonej tuż obok urokliwej Anafiotiki i słynnych Plaki i Monastiraki.
Czego będzie nam brakować po powrocie? Na pewno pięknej pogody, niesamowitych zachodów słońca nad Morzem Jońskim, pysznej, domowej oliwy z oliwek, aromatycznych pomidorów…, ale przede wszystkim będzie nam brakować ludzi, nauczycieli, uczniów, całym sercem zaangażowanych w organizację naszej wizyty, tak pięknie opowiadających nam o swojej kulturze, tradycjach, tak ciepłych i przyjaznych! Grecjo tęsknimy i czekamy na rewizytę!
*** VIVA ESPANIA! ***
Krótkoterminowa mobilność uczniów – Hiszpania
Realizując projekt „Let’s become citizens of Europe”, 8 uczniów wraz z opiekunami udało się do Hiszpanii, do mało znanego w Polsce regionu Estremadura. Nasza szkoła partnerska znajduje się w uroczym miasteczku Malpartida de Cáceres, gdzie mogliśmy doświadczyć prawdziwie hiszpańskiego stylu życia oraz niezwykłej gościnności ze strony całej społeczności szkoły partnerskiej, władz miasta oraz mieszkańców. Ale po kolei…
Wylądowaliśmy w Madrycie i mając trochę czasu do dyspozycji przed dalszą podróżą, ruszyliśmy w miasto i szybkim tempem pospacerowaliśmy w parku El Retiro, zobaczyliśmy słynnego niedźwiedzia na Placu Puerta del Sol, a następnie udaliśmy się na Plaza Mayor na spotkanie z panią przewodnik z GuruWalk, która oprowadziła nas po pięknych, znanych i mniej znanych zakątkach i opowiedziała mnóstwo ciekawych historii. Rozstając się z panią przewodnik obok Pałacu Królewskiego i szykując się do dalszej podróży, obiecaliśmy sobie kiedyś wrócić do tego fascynującego miasta.
Pierwszy dzień w Malpartidzie rozpoczęliśmy od spotkania z władzami miasta. Poznaliśmy historię miasteczka i z zaskoczeniem dowiedzieliśmy się, że Malpartida należy do międzynarodowej sieci Bocianich Wsi, i że taka wieś znajduje się również w Polsce na Podlasiu, niedaleko Tykocina. Pan Burmistrz oprowadził nas po centrum miasteczka, gdzie mogliśmy zobaczyć wiele bocianich gniazd na dachach zabytkowych budynków. Otrzymaliśmy również prezent – pamiątkowy obraz, który dziś dumnie zdobi ścianę gabinetu Pani Wicedyrektor.
Następnie udaliśmy się do szkoły, gdzie z niecierpliwością oczekiwali nas uczniowie i nauczyciele. Z ogromnym zainteresowaniem zwiedzaliśmy szkołę, poznaliśmy hiszpański system edukacji, a następnie wzięliśmy udział w lekcjach techniki, matematyki i angielskiego prowadzonych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, a przez to ogromnie dla nas interesujących. Szczególnie zapadła nam w pamięć technika, gdyż tego przedmiotu nie ma w naszym liceum, a tamtejsza szkoła cieszy wspaniałą pracownią, uczniowie zaś tworzą skomplikowane projekty. Punktem kulminacyjnym tego dnia, był jednak czas wolny, kiedy mogliśmy się bliżej poznać z naszymi gospodarzami.
We wtorek dołączyliśmy do szkolnej wycieczki w góry Sierra de Montánchez, gdzie przewodnik zapoznał nas z lokalną florą i fauną. Zdjęcia wykonane w czasie tej pięknej wędrówki wykorzystaliśmy później we wspólnym szkolnym projekcie. Następnie mieliśmy okazję zwiedzić uroczą, górską wioskę Montánchez oraz znajdujący się w niej zamek (Castillo de Montánchez), pochodzący jeszcze z czasów rzymskich. Dzień zakończyliśmy grą terenową, w czasie której musieliśmy wykorzystać wiedzę zdobytą wcześniej. Wspaniała przyroda, piękne widoki oraz wspólnie spędzony czas z nowymi przyjaciółmi, sprawiły iż był to niezapomniany dzień!
Środę zaczęliśmy od wspólnego projektu na temat lokalnej przyrody, a następnie wzięliśmy udział w tworzeniu prawdziwej audycji radiowej, podczas której podzieliliśmy się z słuchaczami informacjami dotyczącymi nas samych i naszego projektu „Let’s become citizens of Europe”. Padły również pytania przygotowane przez hiszpańskich uczniów o naszą szkołę i kraj, a my chętnie staraliśmy się zaspokoić ich ciekawość. Było to emocjonujące doświadczenie. Popołudnie spędziliśmy w stolicy regionu Estremadura, Méridzie, mieście wpisanym na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, o fascynującej historii sięgających czasów imperium rzymskiego.
Kolejnego dnia poszerzaliśmy wiedzę dotyczącą przyrody i historii Hiszpanii, dzięki prezentacjom przygotowanym przez hiszpańskich uczniów. Sami zaprezentowaliśmy polską przyrodę, oraz nasze miasteczko i szkołę, a następnie wspólnie dokonywaliśmy analizy podobieństw i różnic naszego środowiska – roślin, zwierząt, pogody. Było to bardzo ciekawe i pouczające doświadczenie, mogąc zobaczyć swój kraj oczami obcokrajowców. Następnie wspólnie przedyskutowaliśmy Cele Zrównoważonego Rozwoju, co uświadomiło nam jak ważny jest dialog pomiędzy ludźmi z różnych środowisk, by skutecznie działać dla wspólnego dobra. Pan Dyrektor wygłosił krótką prelekcję dotyczącą właściwego recyklingu baterii, mieliśmy też okazję poznać prośrodowiskowe działania szkoły, jak np. meble wypoczynkowe w szkolnym ogrodzie, wykonane z palet czy zasady tworzenia kompostu. Popołudnie, dzięki uprzejmości władz miasta Cáceres, spędziliśmy zwiedzając z przewodnikiem to niezwykle piękne miasto, również wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Tydzień minął zdecydowanie za szybko… Ostatniego dnia pobytu udaliśmy się do Los Barruecos, pobliskiego rezerwatu przyrody które zachwyca bogactwem skalnych formacji otaczających piękne jezioro. Rezerwat jest siedzibą jednej z największych bocianich kolonii w Europie, jak również miejscem gdzie kręcono niektóre sceny serialu „Gra o Tron”. Zachłyśnięci pięknem przyrody, mieliśmy też okazję zakosztować trochę sztuki, gdyż nieopodal rezerwatu znajduje się muzeum Wolfa Vostella, niemieckiego rzeźbiarza, którego niezwykłe prace mogliśmy poznać dzięki uprzejmości władz miasta Malpartida de Cáceres.
Z wielkim żalem żegnaliśmy gościnną Hiszpanię, zachwyceni bogactwem przyrody, kultury, kuchni, ale przede wszystkim ogromnym sercem i życzliwością poznanych tutaj ludzi. Szczególne podziękowania kierujemy do:
- Pani Julii Marii García Quirós – koordynatorki naszego projektu w szkole partnerskiej;
- dyrekcji, całego grona pedagogicznego oraz uczniów szkoły IESO LOS BARRUECOS w Malpartidzie de Cáceres;
- władz miast Malpartida de Cáceres oraz Cáceres;
- właścicieli Casa Rural „Posada de María”.
A czytelników, którzy dotrwali do końca zachęcamy do odwiedzenia regionu Estremadura, gdyż Hiszpania to nie tylko piękne plaże i zatłoczone miasta. Prawdziwego ducha tego kraju można poznać właśnie tu, z dala od tłumu turystów. Spragnionych większej liczby zdjęć zapraszamy do Memory Game, stworzonej przez ucznia klasy IIa, Christiana Szostoka, jednego z uczestników tej niezapomnianej przygody:
https://scratch.mit.edu/projects/1182393040
*** NA WYSPACH AZORSKICH ***
Krótkoterminowa mobilność uczniów – Portugalia
W połowie drogi między Europą, a Ameryką Północną, pośród bezkresnych wód Atlantyku, około 1500 kilometrów od wybrzeży kontynentalnej Portugalii, znajduje się archipelag dziewięciu wulkanicznych wysp (obecnie aktywnych jest 18 wulkanów) zwanych Azorami. To miejsce, gdzie szmaragdowe jeziora wypełniają kratery dawnych wulkanów, a gorące źródła parują pośród najbardziej intensywnej zieleni, jaką można sobie wyobrazić. Azory są często nazywane „europejskimi Hawajami”. Na wyspach występuje bogata roślinność, wody geotermalne, gejzery i jeziora powstałe w wygasłych wulkanach. Wyspy azorskie charakteryzują się spektakularnymi widokami i zjawiskową roślinnością, wymykają się masowej turystyce, życie płynie tu spokojnie, zgodnie z rytmem natury.
W tym niezwykłym miejscu, na wyspie Graciosa, w dniach 5-9 maja 2025 r., uczniowie I LO realizowali projekt edukacyjny „Let’s become citizens of Europe”. Pokonali niemały dystans: Dąbrowa Tarnowska – Kraków – Barcelona – Ponta Delgada – Terceira – Graciosa – Ponta Delgada – Lizbona – Kraków – Dąbrowa Tarnowska, aby poznawać nie tylko kulturę i tradycje Portugalczyków, ale ich największe bogactwo: azorską przyrodę.
Cała wyspa Graciosa i otaczający ją obszar morski od 2007 jest Światowym Rezerwatem Biosfery UNESCO. Graciosa, znana jako Biała Wyspa (nazwa zainspirowana cechami geomorfologicznymi wyspy i nazwami miejsc, w szczególności tymi nadanymi miejscom takim jak Pedras Brancas / Białe Kamienie, Serra Branca / Białe Wzgórza i Barro Branco / Biała Glina) lub „łaskawa”, jest stratowulkanem, a jej krajobraz wypełniają tysiące gatunków roślin, endemiczne gatunki ptaków, malownicze zielone pastwiska, miasteczka z kolonialną architekturą, białe domki istniejących tu miejscowości oraz zjawiskowe formacje skalne w otoczeniu szmaragdowo-błękitnych wód Atlantyku. Dzięki śladowym ilościom turystów wyspa jest czysta jak łza! Można powiedzieć, że tutaj problemy świata rozpuszczają się w promieniach zachodzącego słońca. Życie toczy się niespiesznie, nikt za niczym nie goni, czas odmierzają rozbijające się o brzeg fale oceanu.
Największym bogactwem Azorów jest natura, jej bogactwo i piękno, dlatego uczestnicy projektu edukacyjnego „Let’s become citizens of Europe” wraz z portugalskimi przyjaciółmi pokonali 200-metrowy tunel przecinający krater wulkanu, by odwiedzić jego wnętrze, które – wbrew wyobrażeniom – jest idyllicznym miejscem całkowicie pokrytym roślinnością składającą się głównie z cedrów, sosen, akacji, dębów, eukaliptusów i wawrzynów! Jest to jedno z najbardziej imponujących miejsc dziedzictwa naturalnego na całym archipelagu. W tym fantastycznym miejscu, pośród swoistego parku jurajskiego, znajduje się kamienna wieża, niczym latarnia morska. Jej spiralne schody pozwalają zejść do wnętrza wulkanu, gdzie znajduje się Furna do Enxofre (Grota Siarkowa) – duża jaskinia wraz z jeziorem zasilanym wodospadem wody deszczowej zimą. Niektórzy eksperci twierdzą, że jest to największa jaskinia wulkaniczna na świecie.
„Wulkaniczno-jaskiniowe” wrażenia zostały ubogacone podróżą szlakiem turystycznym o długości około 5 km, okrążającym kwieciste krawędzie krateru wulkanu! Trasa wznosi się na południowy wschód do najwyższego punktu całej Caldeira (402 m). Stąd można podziwiać piękny panoramiczny widok na gorące źródła Carapacho, Ponta da Restinga, Ilhéu de Baixo oraz wyspy São Jorge, Pico, Faial i Terceira.
Zachwytom nad malowniczą atrakcyjnością geoparku Graciosy nie ma końca – wspięliśmy się na szczyt latarni morskiej, skąd trudno było oderwać wzrok od finezyjnych formacji skalnych wynurzających się z wód Atlantyku, wysłuchaliśmy historii o polowaniach na wieloryby, wielu legend o wyspie z ust rdzennych mieszkańców, popłynęliśmy na Praia Islet – niezamieszkaną wysepkę położona około 1,5 kilometra od miasta Praia u wschodniego wybrzeża wyspy, będącą jednym z dwóch głównych miejsc lęgowych endemicznych gatunków ptaków (wizyta w tamtym miejscu była wyróżnieniem dla nas ze strony portugalskich naukowców, gdyż tylko nieliczni odwiedzają wyspę), uczestniczyliśmy w onoterapii – terapii osiołkami, bardzo mądrymi i przyjaznymi zwierzętami, jak również w podróży historycznej w muzeum w Santa Cruz oraz kulturowej dzięki zespołowi folk, który dla nas grał, śpiewał i tańczył, a my wraz z nim tradycyjne portugalskie tańce ludowe. Było fenomenalnie!
W ostatnim dniu pobytu na wyspie, 9 maja, świętowaliśmy Dzień Europy. Wzięliśmy udział w uroczystości na Plaza Fontes Pereira de Melo, w wiosce Santa Cruz da Graciosa, w której uczestniczyli: Jego Ekscelencja Przewodniczący Zgromadzenia Ustawodawczego Regionu Autonomicznego Azorów, Burmistrz i Przewodniczący Rady Gminy Santa Cruz da Graciosa oraz Dyrektor EBS Graciosa wraz z uczniami i nauczycielami. Ceremonia rozpoczęła się od podniesienia flag, symbolizujących jedność i solidarność między krajami europejskimi, a następnie odegrane zostały hymny Portugalii, Azorów i Europy, wzmacniające ducha jedności i tożsamości kulturowej.
Następnie zostaliśmy przyjęci w Ratuszu przez Radnego Rady Miasta Santa Cruz da Graciosa, Pana Adolfo Vasconcelos w towarzystwie Szefa Gabinetu, Pana Bruna Silveira. Podczas wizyty podkreślono znaczenie programów edukacyjnych dla wzmacniania więzi między krajami europejskimi i dostarczania młodzieży wzbogacających doświadczeń, wierząc, że wspomniana wymiana doświadczeń będzie owocna, również w aspekcie promocji wyspy.
Aby nasycić się przed podróżą powrotną pięknem Graciosy, zostaliśmy zabrani na górę Monte de Nossa Senhora da Ajuda (130 m), zlokalizowanej w kraterze wulkanu, skąd roztacza się wspaniały widok na Santa Cruz, północną część wyspy. W tej okolicy można również odwiedzić trzy sanktuaria: Kaplicę Nossa Senhora da Ajuda, od której pochodzi nazwa Monte, Kaplicę São Salvador oraz Kaplicę São João. Ta ostatnia jest jednym z najlepszych przykładów ufortyfikowanej architektury sakralnej na Azorach.
Na tej samej górze, poniżej szczytu, zajmując środek krateru, wyróżnia się czerwono-biała arena do walki byków, wciąż używana, zwłaszcza w sierpniu, podczas targów walk byków w Santa Cruz (Praça De Touros Da Graciosa / Plaza de toros en un volcán).
Piękne widoki i zapierające dech w piersiach krajobrazy są uzupełnieniem tego, co sprawia, że człowiek jest szczęśliwy – serdecznych relacji z nowopoznanymi uczniami i nauczycielami, którzy z całą swą empatią, otwartością i wielkodusznością tak ciepło nas przyjęli. Jesteśmy im ogromnie wdzięczni za dzielenie się tym, co najlepsze – swoim czasem, życiem, światem.
Gdy trzeba było się pożegnać z wyspą, z ludźmi… było smutno, gdyż otrzymaliśmy tu serce i jeszcze więcej!
Projekt zakończył się sukcesem, spełnił swą rolę nie tylko edukacyjną. Uczniowie mieli okazję z bliska poznać kulturę, tradycje i historię wyspy Graciosa. Oprócz interakcji z portugalskimi przyjaciółmi, odkrywali najbardziej kultowe miejsca wyspy. Zostały wzmocnione więzi przyjaźni i współpracy między szkołami, promowano wymianę wiedzy i doświadczeń kulturowych. Chwile tam spędzone z pewnością pozostaną w pamięci wszystkich uczestników.
Z całego serca dziękujemy za tak ciepłe, serdeczne przyjęcie, za troskę, poświęcony czas i serce, pokazanie najpiękniejszych miejsc i dzielenie się sobą. Wyrazy wdzięczności kierujemy przede wszystkim do Dyrekcji i Nauczycieli Escola Básica e Secundária da Graciosa: * Paulo Miguel Espínola – Dyrektor szkoły partnerskiej
- Cristina Madalena Simões Oliveira Fraga
- Susana Margarida Dias Menezes
- Sara Rafaela Mendonça Silva
- Euclides Diamantino Ferreira Carquejo,
jak również wspaniałych Uczniów i Ich Rodziców zaangażowanych w Projekt: - Camila Mendonça Silva
- Matilde da Cunha Santos
- Rodrigo Bettencourt Silva
- Tomás Manuel da Silva Picanço,
oraz do wielu innych osób i instytucji, dzięki którym wszystko się udało. Są to: - Rada Wykonawcza EBS w Graciosa
- Urząd Miasta Santa Cruz da Graciosa
- Rada Parafii Santa Cruz
- Zarząd Parafii Światła
- Rada Parafii Guadalupe
- Rada Parafii Św. Mateusza
- Parafialno-Społeczny Ośrodek Matki Bożej Światła
- Szkolny Klub Sportowy White Island
- Służba ds. Ochrony Środowiska i Klimatu Graciosa
- Muzeum Graciosa i Fabio Mendes
- Praiense Surf Academy
- Pronicol
- Święty Dom Miłosierdzia w wiosce Plażowej
- Grupa Ludowa Domu Ludowego w Guadalupe
- Rzeźnik Marcela
- Prof. Euklides Carquejo
- Prof. Antonio Domingues
- Prof. Jo ão Joan
- Pani Maria Melo.
DZIĘKUJEMY NAJSERDECZNIEJ!!!
P.S. W drodze powrotnej do Polski zwiedziliśmy stolicę Portugalii, Lizbonę. Piękne miasto, ale serdeczność ludzi Graciosy zajmuje top miejsce w naszych myślach i wypełnia wdzięcznością serca.
LetsBecomeCitizensOfEurope #Grecja #Hiszpania #Portugalia #Polska #ILODąbrowaTarnowska #FERS #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Warto dodać, że działania projektowe obejmowały także szkolenia dla nauczycieli, którzy uczestniczyli w nich w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”.
Panie Anna Bugajska i Anna Węc wzięły udział w 6-dniowym szkoleniu „The Best Digital Tools for Language Teachers” w Nicei / Francja, zorganizowanym przez Europass Teacher Academy. Zapoznały się z najnowszymi trendami w metodyce nauczania języków obcych, poznały aplikacje i narzędzia cyfrowe służące rozwijaniu wszystkich sprawności językowych i wspomagające proces uczenia się oraz sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji zarówno w trakcie lekcji, jak i przygotowywania się do nich. Oprócz bogatych treści merytorycznych, bardzo cennym elementem szkolenia była możliwość wymiany doświadczeń z pozostałymi uczestnikami – nauczycielami języków obcych z Hiszpanii, Austrii, Litwy, Łotwy i Czech.
Pani Barbara Golemo wzięła udział w kursie ,,Nauka oparta na projektach (PBL) w muzeach i obiektach dziedzictwa kulturowego” w Rzymie / Włochy, podczas którego dowiedziała się jak budować i wdrażać strategie PBL w klasie, a także jak włączać działania i informacje z muzeum i obiektów dziedzictwa kulturowego do tych projektów, aby zachęcić uczniów do pracy zespołowej, kreatywnego uczenia się i uczenia się opartego na dociekaniach. Zapoznała się również ze sposobem organizowania angażujących i immersyjnych wizyt kulturalnych poprzez PBL.
Pani Magdalena Bobro wzięła udział w szkoleniu PBL („Project-Based Learning (PBL): Make Students’ Learning Real and Effective!”) w Walencji / Hiszpania. Treści szkolenia obejmowały poznanie stosowania metod krytycznego myślenia, autonomii działań edukacyjnych i współpracy, jak również wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętność korzystania w życiu z kompetencji XXI wieku (rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie, współpraca w grupach i przywództwo poprzez wywierania wpływu, umiejętność adaptacji do nowych warunków, inicjatywa i przedsiębiorczość, skuteczna komunikacja, ocena i analiza informacji, ciekawość świata i wyobraźnia). Model nauczania PBL to sposób, by zaszczepić wśród uczniów idee nauki przez całe życie.
Pan Michał Borsa uczestniczył w szkoleniu w Dublinie / Irlandia. Szkolenie dotyczyło wykorzystania aplikacji opartych na sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela. Podczas warsztatów poznał różnorodne narzędzia AI wspierające proces nauczania, takie jak generatory treści edukacyjnych, systemy oceny i personalizowane metody nauczania. Szkolenie było bardzo praktyczne i inspirujące, pokazując, jak nowoczesne technologie mogą zwiększyć efektywność pracy nauczyciela i zaangażowanie uczniów. Zdobyte umiejętności zamierza wdrożyć w codziennej pracy, aby wzbogacić zajęcia i dostosować je do potrzeb współczesnych uczniów. Szkolenie pozwoliło spojrzeć na nauczanie z zupełnie nowej perspektywy, co będzie miało realny wpływ na jakość pracy dydaktycznej.
Panie Jolanta Borsa i Izabela Jaroń-Romanowska wzięły udział w szkoleniu „Strategie łagodzenia stresu i dobrego samopoczucia dla nauczycieli”, które odbyło się na Teneryfie / Hiszpania. Zakres szkolenia obejmował: opanowanie podstawowych pojęć z zakresu fizjologii i psychologii (np. stres, dobre samopoczucie, wypalenie zawodowe), zrozumienie przyczyny reakcji stresowej i skutki stresu na ciało i umysł, odkrycie ośmiu wymiarów dobrego samopoczucia. Kurs uwzględniał również proste ćwiczenia relaksacyjne i poprawiające samopoczucie, wykorzystując uważność i psychologię pozytywną, uczył jak zarządzać własnym samopoczuciem, miał na celu złagodzić stres i niepokój na co dzień dzięki praktycznym wskazówkom i narzędziom, poprawić sen i odżywianie dzięki prostym wskazówkom i niewielkim zmianom w stylu życia. Kurs wskazywał również podstawowe strategie zapobiegania wypaleniu zawodowemu.
Pan Leszek Lechowicz wziął udział w szkoleniu „Environmental Changes for Sustainable Schools” („Zmiany środowiskowe dla szkół zrównoważonych”) w Walencji / Hiszpania. Kurs pomógł zdobyć holistyczną i systemową perspektywę w stosunku do edukacyjnej rzeczywistości, zrozumieć jak można wspierać kreatywność i społeczną i odpowiedzialności za środowisko naturalne w kontekście wszelkich codziennych decyzji i działań jako ludzi w szkołach, zapoznać się z zasobami niezbędnymi do komunikacji bez przemocy, wspólnego przywództwa i spójności grupy, wprowadzić myślenie ekologiczne do naszego sposobu myślenia i planowania edukacyjnego, w procesie ułatwiania przejścia do edukacji w zakresie wartości i poprawy jakość naszego wewnętrznego dobrostanu, dobrostanu naszej społeczności i dobrostanu planety dla obecnego i przyszłych pokoleń.
Oprócz kursów, dwóch nauczycieli naszej szkoły – Pan Paweł Duda i Pani Monika Piekielniak-Kozik, udało się do szkoły partnerskiej w Malpartidzie de Cáceres w Hiszpanii na tzw. job-shadowing, czyli obserwację pracy. Wyjazd przyniósł wiele korzyści: zapoznanie się z metodami pracy w tej szkole, z ciekawymi rozwiązaniami proekologicznymi tam stosowanymi, wzbogacenie kompetencji językowych, nawiązanie kontaktów z nauczycielami ze szkoły hiszpańskiej pozwalające w przyszłości na dalszą współpracę na przykład w zakresie projektów europejskich, obserwację pracy innych nauczycieli, która pozwoliła krytycznie spojrzeć także na swoją własną pracę, dokonanie autorefleksji i zaplanowanie zmian, lepsze zrozumienie i docenienie kulturowej i językowej różnorodności, zdobycie wiedzy na temat projektów europejskich. Mobilność pozwoliła poznać kulturę, historię i realia społeczne hiszpańskiej wspólnoty autonomicznej Extremadura.
Zdobywanie wiedzy, by dzielić się nią z innymi to wartość dodana tych szkoleń! Inwestycja w człowieka, by wyposażyć go w wiedzę, jest zawsze inwestycją „in plus”.
Podsumowując, pragniemy podkreślić, że projekt FERS „Let’s become citizens of Europe” był wyjątkową inicjatywą, która otworzyła drzwi do międzynarodowych doświadczeń dla uczniów i nauczycieli. Dzięki niej uczestnicy mieli okazję poszerzyć horyzonty w jednocześnie edukacyjnym, jak i osobistym wymiarze przez różnorodne sytuacje i zadania, które sprzyjały rozwojowi umiejętności językowych, poznawaniu nowych kultur oraz nawiązywaniu międzynarodowych kontaktów.
Udział w tym projekcie był nie tylko nauką, ale równocześnie przygodą, która zostanie w pamięci na całe życie. „Edukacja poza klasą” to nauka w kontekście globalnym, otwarcie na nowe ścieżki rozwoju wykraczające poza tradycyjne ramy szkolne. Życzmy sobie jak najwięcej takich doświadczeń!

















